Goals and ambitions



Jag minns förra året, första dagen när jag började sammhällsvetenskaps programmet. Jag satt där och tänkte; vad vill jag verkligen bli? Nu har jag ju valt den här inriktiningen - som är väldigt bred. Visst så vill jag antagligen bli en författare eller en manga tecknare elr ngt annat kul. Men chansen skulle vara att lönen skulle vara dålig, så istället gör jag det där roliga på min fritid istället, och kan tjäna lite extra pengar på det sättet... Göra ett tråkigt jobb, och det roliga jobbet på fritiden....
Så jag satt där och funderade; vad vill jag bli för något? Vad är mina mål och ambitioner... vad är det jag strävar efter? Är det beröm? Pengar? Eller att jag ska helt enkelt leva livet och sen dö? eller bara göra saker som är roligt? ... Om jag nu skulle välja; saker som är roligt... vad är det för vett att ens gå till skolan då? Den här kunskapen jag får skulle inte göra mig någon skillnad i att t.ex. bli en manga tecknare... Sen kommer en annan fråga upp; Varför går jag ens i skolan om jag inte ens vill? Jag har ingen motivation att gå till skolan och plugga till prov som jag inte ens vill ha! Men vi alla tvingas ändå, redan från barndommen. Den här världen vi lever i är sjuk... Man måste följa så mycket saker som andra har lagt upp, och om man nu inte skulle följa det så kommer det leda till att man blir arbetslös och tillslut en hemlös person... Den här strukturen vi har... den är orättvis, det enda jag ser den göra är att slösa bort en massa av ens liv. När jag gått ut gymnasiet så har jag redan slösat bort 45 % av mitt liv... Jag skulle ha kunnat använda dom där 45 % till något annat. Världen sätter så många gränser.. så mycket pengar... Pengar hit och dit. Pengar är ju bara lite papper for god sake! Tro inte att jag kommer gå runt och ge bort mina pengar nu, eftersom jag kommer inte göra det; vi lever ju i en värld idag som man bara kan överleva om man har pengar... Men om vi inte skulle vara beroende av pengar allihopa...
......

Det här är ett strunt inlägg. Jag behövde bara få ut de ''filosofiska'' inom mig...

Kommentarer
Postat av: MangAnime

Åh, men vet du, går också samhälls och har under sommaren funderat vääldigt mycket vad det ska bli av mig. Det är lite sjukt hur jäkla påverkade och beroende vi blivit av pengar - som oftast nu bara är något digitalt på ett jäkla kort. Men även jag vill jobba med någonting roligt, men samtidigt något som kräver hög utbildning och sånt! Nåja, får ta livet lite som det kommer !

2011-10-04 @ 07:31:54
URL: http://manganimes.blogg.se/
Postat av: anna

åk till japan och plugga något roligt kanske? :)))))))))))))

2011-10-04 @ 09:24:32
URL: http://merajuice.blogg.se/

♥♠ Kommentera gärna! ♦♣

♥ Namn ♥
Kom ihåg mig?

♠ E-postadress ♠ (publiceras ej)

♦ URL/Bloggadress ♦

♣ Din kommentar ♣

Trackback