Ano Hi Mita Hana no Namae wo Bokutachi wa Mada Shiranai


Jag har precis sett klart på Ano Hi Mita Hana no Namae wo Bokutachi wa Mada Shiranai. Den är bara 11 asvnitt lång. För er som inte sett den så rekomederar jag er att göra det. En av de djupaste anime jag sett på länge! Det rörde verkligen mitt hjärta, mina ögon är röda och svullna av allt gråt.

Handlingen
Storyn kretsar kring 6 barndomsvänner, eller för att göra det mer exakt; 5 barndomsvänner. Efter att en av vännerna dog; Meiko Honama, kallad för ''Menma'' - som dog i en olycka, det ledde till att de andra fem splittrades. Några år efter har ''ledaren'' för gruppen Jinta Yadomi, blivit tillbakadragen och slutat gå till skolan. Plötsligt så dyker en äldre Menma framför honom och säger att hon måste ha en önskan komma i uppfyllelse, trots att hon inte vet vad det är. Sakta kommer gruppen långsamt tillbaka för försöka uppfylla Menmas önskan, medan de får återuppleva den smärtsamma förfultna.



Det kanske låter som en tråkig anime? Om jag ska vara ärlig så tyckte jag att det lät tråkigt först, men jag ville ändå ge animen en chans. Och jag är jätte glad över att jag gjorde det. Visst så låter den orginell, men den är väldigt speciell och kan bringa dig till tårar. En vacker och underbar anime om barndomsvänner, som blir märkta efter att deras kompis dör, de bar på olika smärtor, olika handlingar som dem ångrar. Man får se hur varenda en av dom utvecklas, som ger animen en bra push.
AnoHana beskriver olika sätt på vilka människor att hantera en död, antingen genom att skylla sig själv, bli en instängd, eller tvångsmässigt köpa något i samband med den avlidne en. Dessa exempel presenteras av AnoHana hjälper oss att gräva djupt in tecken.

Det budskapet jag får från den här animen är att när någon dör eller när något dåligt händer, ta ett djupt andetag, acceptera vad som har hänt, kanske även gråt ut allt, och lev ditt liv vidare, så att det alltid blir en ljusare imorgon - du behöver inte glömma bort personen, men du behöver kunna leva livet vidare för den personen istället, så att han eller hon kan le för din skull.


Om jag skulle få välja favorit Slice Of Life anime nu, skulle det garanterat bli den HÄR! Har liksom inte gråtit så mycket som jag gjort precis på jätte länge. Älskar den här animen. Den här fick mig att tänka på min barndomsvän, hur tiden bara har svept förbi... Hur vi har haft våra dåliga och bra minnen. Hur vi alltid gör nya minnen nu med, den senaste var för 2 dagar sen, när vi var på väg hem från stan. Nu när jag tänker efter så har jag känt henne sedan 10 - 11 år nu. Wow hahah...

Kommentarer
Postat av: Suukichan

oj vilket långt namn... o_o

kanske ska skriva upp den på listan med animer jag ska titta på... (den är lååång... >_<')

2011-10-30 @ 11:03:30
URL: http://suukichan.blogg.se/
Postat av: MangAnime

Hahah, håller med Suukichan när det gäller namnet! xD

2011-10-30 @ 13:08:24
URL: http://manganimes.blogg.se/

♥♠ Kommentera gärna! ♦♣

♥ Namn ♥
Kom ihåg mig?

♠ E-postadress ♠ (publiceras ej)

♦ URL/Bloggadress ♦

♣ Din kommentar ♣

Trackback